Nong Khiaw

8 december 2018 - Nong Khiaw, Laos

“Met handen en voeten”

Vanuit Vang Vieng ben ik met de bus naar Luang Prabang gegaan om hier een nachtje te slapen om vervolgens de bus te pakken naar Nong Khiaw. Ideale busrit. Samen met drie rokers op elkaar geplakt op de achterbank. Hierbij met mijn benen omhoog in verband met het achterwiel van de auto. Voor zeker drie uur lang. Big Smile en gaan! Aangekomen in Nong Khiaw heb ik lekker mijn eigen kamer met mijn eigen tweepersoonsbed. Heerlijk. Tijdens mijn rondje door het dorp geniet ik van de rust en de omgeving. De bergen, de lange brug over de rivier, de bootjes, spelende kinderen op straat, honden die rondrennen en de mensen van verschillende agencies die je naar binnen proberen te lokken.

De volgende dag ga ik met een tour naar de 100 watervallen. We starten in een bootje om naar een dorpje aan de rivier te gaan. Hier beginnen we enthousiast aan de trekking. We lopen over smalle weggetjes, zien buffalo’s baden in modderpoelen, bergen op de achtergrond en kleine huisjes van hout. Na een tijdje bereiken we de onderkant van de waterval. Daar gaan we, het beklimmen van de waterval gaat beginnen! Super spannend. We lopen door het stromende water heen, we klimmen trappetjes op, beklimmen de rotsen met handen en voeten en af en toe pak ik even de hand vast van de guide. Het is namelijk best glad! En als je zo naar hem kijkt, lijkt het alsof het allemaal niks voorstelt, zo op zijn slippertjes. Bizar. Loop ik daar met mijn mega wandelschoenen en ga ik nog bijna op mijn bek. Haha verschil moet er wezen. Helemaal aan de top van de waterval krijgen we lunch, mooi opgevouwen in een groot bananenblad. Super lekker! Daarna klimmen en lopen we weer helemaal terug naar het dorpje om met het bootje naar Nong Khiaw te gaan. In de tussentijd heb ik nog een bloedzuiger en een wondje tussen mijn tenen opgelopen. Maar no worries, alles overleefd!

Vandaag ga ik met een bootje naar een plaatsje genaamd Muang Ngoi. Eenmaal aangekomen, gaat het al helemaal verkeerd. Zeven mensen van de groep lopen de verkeerde kant op, terwijl de rest plaspauze aan het houden is. De tourguide raakt in de stress en dan worden wij naar het juiste viewpoint gestuurd. Na een tijdje hebben de zeven mensen ons teruggevonden. De guide stond bijna op het punt om ons achter te laten.. Heerlijk geregeld weer. Haha. We hadden ook geen hoofdlampen om de grot in te gaan. Hier moesten we voor de grot op wachten tot andere mensen eruit kwamen. Maar goed, grot in gegaan en daarna omhoog klauteren naar het “amazing” viewpoint! We krijgen een super mooi uitzicht over een dal. Dan weer omlaag en lopen we het enige straatje op en neer. Best indrukwekkend om de mensen hier te zien leven. We stappen enthousiast in onze kajak. Ons zwemvest aan, water en de lunch in een bananenblad aan boord, banaantje erbij en natuurlijk de eetstokjes niet vergeten! Ons doel; 3 uur kajakken terug naar Nong Khiaw. Haha ons niet gezien. Na 1,5 uur zijn we helemaal kapot en blijkt dat we nog niet eens op de helft zijn. Fail. Worden we braaf opgepikt door het bootje met de rest van de mensen en worden we lekker gedropt in Nong Khiaw. Genoten!

1. Wilma wisse:
    10 januari 2019
    Wat een prachtig land Kyra, en wat een smile op je face. Heerlijk om te zien en om mee te kunnen genieten.
  2. Denise van den Bussche:
    10 januari 2019
    Weer een heerlijk verhaal om te lezen.
  3. Marian:
    10 januari 2019
    Weer een super verhaal meisje🥰 is genieten daar