Vang Vieng

4 december 2018 - Vang Vieng, Laos

”Bergje op, bergje af”

Ik was zo gek om de bus te pakken om 5:30 in de ochtend richting Vang Vieng. Het leek net of ik bedacht had om midden in de nacht op te staan. De gedachte erachter was, dat ik die dag nog van alles daar kon ondernemen. Leuke gedachte Kyr. Het is bizar hoe slechte wegen ze hier hebben. Heel veel kuilen in de weg of het asfalt houdt gewoon op en dan bestaat de weg uit losse stenen. Ik heb dit prima meegekregen..Vervolgens worden we ergens aan de kant van de weg gedumpt en kan ik het stuk naar het hostel gelukkig lopen. Wat een hitte op de vroege ochtend. De komende dagen trek ik op met Eric uit Nederland. Ik heb hem ontmoet in Luang Prabang, gezellig! Eerst even brunchen, want zoals de meesten weten, ik heb op tijd eten nodig. Haha. Daar kwam hij vandaag dus ook achter..

Vervolgens gaan we het o zo bekende tuben doen in de Nam Song rivier. We worden met een tuktuk en de twee mega banden naar de rivier gebracht. Zwemvesten om, want veiligheid staat voorop (toch Eric?). Wat is het water koud! We moeten goed oppassen, het water is niet heel diep en er liggen genoeg rotsen. Dus huppekee, kont omhoog! Nog geen 500 meter verderop staat een mannetje klaar om zijn gevulde waterflesje, met een lang touw eraan, naar ons toe te gooien om ons binnen te halen. Haha bizar. Dat deed hij erg goed. We klimmen op de kant en starten met een drankje in de eerste bar. De muziek staat keihard. Er staan welgeteld acht mensen. En allemaal hadden ze al wat drank op. Er was er eentje over de grond aan het kruipen en er zaten twee mensen in hetzelfde verkleedpak. Mooi dit. We springen weer in onze tube en kijken om ons heen. Overal gesloten barren en ziplines over het water heen. We snappen heel goed waarom hier afgelopen jaren veel mensen zijn gestorven en nu het meeste gesloten is. Slim. We dobberen heel wat af en bezoeken nog een barretje aan de kant. Als het donker is, komen we eindelijk aan.

De volgende dag huren we vol enthousiasme twee mountainbikes. Eerst even lunch fixen en dan in de fikse hitte naar de Blue Lagoon fietsen. Haha top plan dit! Bergje op, bergje af, kuiltje hier, kuiltje daar en het zweet druipt van ons af. Maar wat een ontzettend mooie omgeving om in te fietsen! Dit is wel echt genieten. Dan komen we aan bij de Blue Lagoon. Het ziet er uit als een kloof met mooi blauw water. Je kunt uit een boom springen, slingeren aan een touw, schommelen en chillen in een soort van hutjes. Heerlijk! Even lekker helemaal relaxen. Het mooiste was wel de vele Koreanen die aan de rand van de kloof stonden. Zij stonden met zijn allen, camera’s en telefoons in de aanslag, aanmoedigend en juichend hun vrienden aan te sporen om van het hoogste plateau in de boom, met hun zwemvest nog aan, te springen. Hilarisch! Ook een klein beetje leedvermaak. Het zwemvest schiet natuurlijk omhoog bij het raken van het water.. In de avond zijn we terug gefietst, hebben we lekker gegeten, over de markt gelopen en nog wat gedronken in een bar.

De laatste dag wilden we nog proberen om naar Blue Lagoon 3 te gaan, maar o my. De geasfalteerde weg houdt op en maakt plaats voor een zandweg met stenen. We hebben een klein stukje geprobeerd, maar nee dit is echt niet te doen in de hitte en nog een uur lang op deze weg. Dan toch gewoon weer naar Blue Lagoon 1 van gisteren. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?!

1. Angenieta:
    28 december 2018
    Dit verhaal ken ik. haha Eén groot leedvermaak bij die Blue Lagoon.
    Have Fun Kyra.
  2. Marian: